Kap 4. side 84
- Rammeplan er en forskrift.
- Om den ikke jobbes bevisst med eller konkret leses i det daglige, ligger den indirekte å styrer virksomheten og planleggingen av dagenes aktiviteter med barna.
Målet for Rammeplan:
- å gi styrer, pedagogisk leder og øvrige personale en forpliktende ramme for:
- planlegging
- gjennomføring og
- vurdering av barnehagens virksomhet.
- Rammeplan retter seg mot (de som er brukere av...)
- personalet i barnehagen
- foreldre / foresatte
- barnehageeiere
- kommunen ↦ tilsynsmyndighet.
- Rammeplan sier noe om barnehagens samfunnsmandat
- Rammeplan skal tilpasses den lokale barnehagen og dens forhold og varierte driftsformer. (Barnehagen skal følge R.pl samtidig gjøre den til sin egen)
Innhold i Rammeplan:
Kap 1. Barnehagens formål ↦ dette gikk vi gjennom på forrige samling.
Kap 2. Barnehagens innhold
- omsorg
- oppdragelse
- lek
- læring
- sosial kompetanse
- språklig kompetanse
- være en kulturarena.
Kap 3. Fagområdene (pålagt å være gjennom).
(Delt opp med info om hva barna skal kunne og hvordan personalet kommer dit.)
- Kommunikasjon, språk og tekst.
- Kropp, bevegelse og helse.
- Kunst, kultur og kreativitet.
- Natur, miljø og teknikk.
- Etikk, religion og filosofi.
- Nærmiljø og samfunn.
- Antall, rom og form.
(↦ det var hit vi kom med gjennomgangen.)
Kap 4. Planlegging og samarbeid.
Kap 5. Samarbeid
Gruppeoppgave:
Bruk Rammeplan kap 3, s 39.
- Plukk ut det som dere mener er viktig for hvert av de 7 punktene.
- Jobb to og to sammen.
- Avsluttet med oppsummering av hver enkelt gruppes mening.
INFO til neste uke:
- Vi får besøk fra Lese og skrivesenteret på Ås, Ole Ivar B.
- Prøven/testen som er satt på planen uke 19 er endret til å blir en hjemmeoppgave/-prøve som vi får utdelt uke 19 og leverer inn igjen i uke 20, 18.mai. (ps uke 20 skal vi ha prøve fra Eivor).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar